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호텔 산업 용어

(J-L) 호텔 산업 용어

Hotel News Now (HNN)에 있는 호텔 산업 용어를 가지고 제 나름대로 재해석하고 경험을 넣어 보았습니다. (HNN의 호텔 산업 용어 링크)

 

이번에는 알파벳 "J-L"로 시작하는 용어 입니다.

 

Image Source: Global Compliance News

 

Joint Venture (JV; 조인트벤처; 합작투자)

두개 이상의 사업체가 합의된 제재 안에서 특정 사업체를 운영하고 수익을 나누는 회사 형태 입니다. 회사들의 인수합병을 통하지 않고, JV 파트너들이 원하는 목적을 얻을 수 있도록 해줍니다.  

호텔업계에서는 자본 투자가, 브랜드, 운영사, 시행사들 사이의 JV가 가능합니다. 투자가는 100% 자기자본을 들이지 않기에 투자 위험을 줄일 수 있습니다. 자본을 투자한 브랜드, 운영사, 그리고 시행사는 좀더 주인 의식을 가지고 프로젝을 진행하기 때문에 성공적 프로젝트가 될 확률이 높습니다.

그런데JV Partner들이 각각 추구하는 이해관계가 다르기 때문에, 모든 partner들이 한발씩 물러서지 않는다면 JV를 만드는데 힘듭니다. JV agreement를 네고하는 데에는 많은 시간과 노력이 들어가기에, JV 파트너들은 참을성을 갖고 협상 테이블에 앉아야 합니다. 경험이 많은 JV 전문가들 (변호사, 디벨로퍼)로 팀을 구성할때 좀더 성공적인 JV Partnership이 만들어 질 수 있습니다.

 

Leverage (레버리지)

레버리지(Leverage)란 기업이 자본의 수익을 올리고자 할 때, 자기자본에 차입자본을 이용하여 자기지분에 대한 수익을 증대시키는 것을 말합니다. 쉽게 말하자면 적은 돈으로 큰 수익률을 얻기 위해 빚을 내는 투자기법을 레버리지(leverage)라고 합니다. 레버리지 효과란 빌려온 돈을 지렛대 삼아 자기자본 수익율을 높이는 것을 의미합니다. 이는 부채비용(Cost of Debt)이 자기 자본비용(Cost of Equity) 보다 낮기 때분에 가능하게 됩니다.

 

Lifestyle Brands (라이프스타일 브랜드)

최근에 많은 호텔 브랜드들이 본인들을 라이프스타일 브랜드라고 말을 많이 합니다. 라이프스타일 브랜드는 변화되고 다양한 소비자들의 가치, 감성, 취향과 개성에 맞추어 소비자에게 맞게 스토리를 만들 수 있는 브랜드들을 말합니다. 미국의 스포츠 용품 중에서Lululemon Athletica은 운동복을 팔 뿐만 아니라 매장에서 요가클라스나 운동 클라스를 열어 소비자가 직접 입고 클라스에 참여할 수 있도록 유도합니다. 또 미국의 Whole Food는 월마트나 다른 일반 식료품점과 차별을 두어 가격은 조금더 나가더라도 신선한 식료품과  유기농 식품을 주로 판매하여, 건강을 생각하는 소비자들에 맞추었답니다. 라이프스타일 브랜드 호텔들이라고하면 도시의 특색에 맞게 스토리와 디자인을 변화시긴 부티크호텔들 뿐만 아니라, 고객들에게 색다른 경험을 제공하고있는 하는 브랜드들도 포함하고 있습니다.

 

Limited Service Hotel (리미티드 써비스 호텔)

Limited Service Hotel은 객실 위주의 운영을 하며 제한적 서비스와  F&B 사업장을 가진 호텔들을 말합니다. Free Breakfast Buffet이 객실 가격에 포함되고, 점심이나 저녁 F&B가 없는 경우가 많습니다. Holiday Inn Express, Hampton Inn, Fairfield Inn 등이 여기에 속합니다. 

 

Loan Servicing

채무자와 채권자 사이에 매달 융자금의 지급과 관리를 해주는 회사들이 있는데, 이 융자금 관리 업무를 Loan Servicing 이라고 합니다.  

 

Loan Term

융자 상환 기간을 말합니다. 보통 미국에서는 상업용 융자에 대해서 5년 정도의 상환 기간을 두고,  25년 상각 (amortization)을 하여 원금과 이자를 내게 합니다.  

 

LTV (Loan to Value)

호텔가치 대비 융자의 비율을 의미 합니다 (Loan / Value). LTV가 높을 경기가 좋지 않을때 이자를 못내는 상황이 발생할 수 있습니다.

 

Location Segment (위치에 따른 호텔 구분)

  • Urban Hotel (도심지 호텔): 주로 대도시의 상업지역에 있는 호텔들 입니다.

  • Suburban Hotel (교외의 호텔): 대도시 교외(분당이나 일산)의 호텔들, 혹은 대도시의 거주지역에 있는 호텔들 입니다.

  • Airport Hotel (공항 호텔): 공항 근처의 호텔들 (영종도, 김포) 입니다.

  • Interstate Hotel (고속도로 호텔): 미국은 주 사이의 고속도로들이 많이 발달하였기에, 고속도로의 분기점이나 나들목에 Select Service 나 Limited Service 호텔들이 많이 발달하였습니다. 하지만 한국은 일일생활권이 가능하기에, 고속도로의 호텔보다는 도심지나 교외의 호텔들이 발달하였습니다.

  • Resort Hotel (리조트 호텔): 리조트 호텔은 도심지를 벗어나 휴가를 목적으로 하는 여행객을 타겟으로 하는 호텔을 말합니다.

  • Small metro/town (소도시 호텔): 이 분류는 미국에 주로 해당되는 호텔 구분으로, 도시 인구가 15만명 미만의 도시들에 있는 호텔들을 말합니다.

 

 

 

 

J-K

joint venture - The cooperation of two or more individuals or businesses—each agreeing to share profit, loss and control—in a specific enterprise. This is a way for companies to partner without having to merge. JVs typically are taxed as a partnership.

Hotel industry example: In 2004, Fairmont Hotels & Resorts, Kingdom Hotels International and Bank of Scotland Corporate, a division of HBOS plc formed a joint venture to invest in luxury hotels in European markets. The joint venture had a potential buying capacity of $1.5 billion.

 

L

leverage – Leverage is a term that refers to a company’s approach to borrowing. High-leveraged companies carry more debt than low-leveraged companies.

lifestyle brands - Prescribed franchised products that are adapted to reflect current trends.
limited-service hotel  (See Select-Service Hotel)

loan servicing - The administration aspect of a loan from the time the proceeds are dispersed until the loan is paid off. This includes sending monthly payment statements and collecting monthly payments, maintaining records of payments and balances, collecting and paying taxes and insurance (and managing escrow and impound funds), remitting funds to the note holder, and following up on delinquencies.

Loan servicers are compensated by retaining a relatively small percentage of each periodic loan payment known as the servicing fee or servicing strip. This is usually 0.25% to 0.5% of the periodic interest payment. For example, if the outstanding balance on a mortgage is $100,000 and the servicing fee is 0.25%, the servicer is entitled to retain ((.0025 / 12) x 100,000) = $20 of the next period payment before passing the remaining amount to the note holder.

Loan servicing trades in the secondary market much like mortgage-backed securities. The valuation of mortgage servicing is similar to the valuation of MBS IO strips. Servicing strips are subject to a great deal of prepayment risk and tend to show negative convexity.

Hotel industry example: In June 2009, lenders moved to take control of and foreclose on Loews Lake Las Vegas after the hotel's owner defaulted on a $117 million loan. The hotel is owned by Loews as a minority investor and an institutional investor partner. Wells Fargo Bank, trustee for the lenders, sued Loews LLV Hotel LLC. Court papers show the hotel company told the lenders it needed an emergency loan because it was running out of cash and without the loan it would cease operations. The lenders, through loan servicing company CWCapital Asset Management LLC, responded with an advance of $581,000 to pay operating expenses at the property.

loan term – the timeframe during which the loan will be paid off; the loan matures at the end of the term, forcing the owner to pay the remaining balance; this is different from the amortization period; a loan can be amortized over 25 yrs, but may have only a 5-yr term in which case the balance on the loan needs to be paid at the end of 5 yrs (typically paid by refinancing the loan).

lodging tax – (See Hotel Occupancy Tax)

LTV – loan-to-value – the percentage of the loan to the overall property value; the value may be the purchase price, the development cost, the appraised value, or the current value + renovation costs; typically between 60% and 70%; = loan ÷ value

location segment - Location segments are hotel classifications driven by physical location. Chain management has provided us with location classifications for a significant number of hotels. Location segments are:

  • urban - A densely populated area in a large metropolitan area. (e.g. Atlanta, Boston, San Francisco, London, Tokyo.).
  • suburban - Suburbs of metropolitan markets. Examples are Sags Harbor and White Plains, New York, near New York City, and Croydon and Wimbledon near London. Distance from center city varies based on population and market orientation.
  • airport - Hotels in close proximity of an airport that primarily serve demand from airport traffic. Distance may vary.
  • interstate/motorway - Hotels in close proximity of major highways, motorways or other major roads whose primary source of business is through passerby travel. Hotels located in suburban areas have the suburban classification.
  • resort - Hotels located in resort areas where the primary source of business is from leisure destination travel. Examples are Orlando and Lake Tahoe, California.
  • small metro/town - (North America only) Metropolitan small town areas with less than 150,000 people. Size can vary dependent on market orientation. Suburban locations do not exist in proximity to these areas.

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